Na Kalniku održan sastanak na temu brendiranja vinskih cesta Križevci-Kalnik-Orehovec i Villány-Siklós
U srijedu 21. rujna 2022. godine u okviru projekta ”Cross-border wine routes 2” u Planinarskom domu na Kalniku je održan sastanak na temu brendiranja vinskih cesta Križevci-Kalnik-Orehovec i Villány-Siklós na kojemu su sudjelovali hrvatski i mađarski stručnjaci s područja vinogradarstva i vinarstva, turizma i brendiranja.
Sudionicima sastanka uvodno se obratio gradonačelnik Grada Križevaca Mario Rajn, koji je naglasio zadovoljstvo dosadašnjom suradnjom s vinogradarima i vinarima te izrazio potporu daljnjim aktivnostima vezanima uz podizanje prepoznatljivosti vinskih cesta te ulaganjima u brendiranje autohtone sorte Kleščec kao proizvoda Vinske ceste Križevci-Kalnik-Orehovec.
Načelnik Kruno Đurec pozdravio je sudionike sastanka ispred Općine Kalnik istaknuvši važnost vinogradarstva i vinarstva te posebno vinskog turizma za Općinu, kao i činjenicu da authotona sorta Kleščec potječe upravo s Kalnika.
Sastanku je prisustvovala i Programska i komunikacijska menadžerica iz Zajedničkog tajništva Interreg V-A Programa suradnje Mađarska-Hrvatska, Antonija Bedeniković, koja je naglasila kako je Grad Križevci uspješno realizirao većinu predviđenih projektnih aktivnosti unatoč okolnostima uzorkovanima pandemijom COVID-19 te se očekuje da će, uz produženje trajanja projekta koje je Program Mađarska-Hrvatska odobrio velikom broju projekata, planirane aktivnosti biti realizirane u potpunosti.
U radnom dijelu sastanka direktorica Turističke zajednice Grada Križevaca Olinka Gjigaš, ujedno i čelnica pravne osobe ovlaštene za zastupanje Vinske ceste Križevci-Kalnik-Orehovec te Gergely Nagy, direktor Tenkes Borvidékfejlesztő Nonprofit Kft, neprofitne organizacije za razvoj Vinske ceste Villány-Siklós saželi su zaključke dviju dvodnevnih prekograničnih konferencija na kojima su sudjelovali hrvatski i mađarski vinari, od kojih se prva održala 25. i 26. kolovoza 2021. godine u Križevcima, na Kalniku i u Svetom Petru Orehovcu, a druga 4. i 5. studenoga 2021. godine na području Vinske ceste Villány-Siklós.
Tržišni potencijal najpoznatijih proizvoda Vinske ceste Villány-Siklós – Villány Franc i REDy predstavio je mađarski stručnjak András Horkay.
Cabernet Franc je vino sa zaštićenim podrijetlom u Villány-iju, koje se prodaje pod imenom Villány Franc. Sorta čini 14% cjelokupne vinogradarske površine vinogorja Villány, koja se prostire na 330 hektara, dok je u cijeloj Mađarskoj ima 1450 hektara. Villány Franc ima jedan od najstrožih propisa o zaštiti izvornosti u zemlji. Uz klasično vino, proizvode se ”premium” i ”super premium” vina, a uvjeti za kategorizaciju u potonje dvije kategorije vrlo su strogi – ova su vina oličenje elegancije i harmonije, a samo se najbolja vina mogu uvrstiti u ovu klasifikaciju, temeljem ocjene posebnog povjerenstva vinskih sudaca.
Villány REDy je vrsta vina nastala na inicijativu vinske zajednice. Ime mu je nastalo modifikacijom engleske riječi “ready” u kojoj se “y” također odnosi na “y” generaciju. Cilj mu je pokazati veselo, mladenačko lice Villány-ija, kroz lagane, voćne okuse. Glavni sastojak mješavine trebao bi biti Portugieser s 51-66%, zajedno sa sortama kao što su Blauburger, Kadarka, Kékfrankos i Zweigelt, uz samo vrlo male količine drugih dopuštenih sorti.
O brendiranju sorte Kleščec govorio je profesor Dragutin Kamenjak, viši predavač na Visokom gospodarskom učilištu u Križevcima, koji je vodio projekt revitalizacije sorte Kleščec kroz dvije faze.
Prva faza započeta je 2004. godine, kada je provedena inventarizacija sorte, nakon čega je uslijedilo umnožavanje loznih cijepova u Mađarskoj te sadnja novih vinograda na različitim položajima Koprivničko-križevačke županije. U razdoblju između dvije faze projekta (od 2009. do 2013. godine) izvršeno je umnožavanje uočenih najboljih trsova, sadnja 1200 trsova, provedba masovne selekcije te odabir 300 najboljih trseva (klonskih kandidata).
Druga faza započela je 2013. godine, kada su provedeni virološki testovi klonskih kandidata Kleščeca na Institutu Sveučilišta Geisenheim u Njemačkoj sa svrhom proizvodnje predbaznog materijala. Uz to, proveden je segment genetičke analize sorte Kleščec za dokazivanje identiteta sorte. Provedena je i provjera sinonima i genetskih srodnika sa drugim domaćim, kao i introduciranim sortama vinove loze. Dobiveni rezultati ukazali su da je Kleščec bijela autohtona sorta koja se danas jedino uzgaja na području Kalničkog vinogorja. Uslijedila je analiza čiji su rezultati potvrdili postojanje unutarsortne varijabilnosti kod sorte Kleščec, što opravdava provedbu klonske selekcije sorte. U rasadniku Ratarna 2015. godine posađeno je prvih 537 loznih cijepova 20 klonskih kandidata, a 2016. godine novih 157 loznih cijepova 20 klonskih kandidata. Danas se provodi subvencionirana proizvodnja certificiranih loznih cijepova sorte Kleščec – do 2021. godine proizvedeno je 30.000 certificiranih loznih cijepova sorte Kleščec.
U posljednjem dijelu sastanka uslijedila je rasprava na temu korištenja vina Kleščec, Villány Franc i REDy u kontekstu brendiranja i podizanja prepoznatljivosti vinskih cesta Križevci-Kalnik-Orehovec i Villány-Siklós te su dogovorene daljnje aktivnosti. Radi se o višegodišnjem projektu koji uključuje poticanje komercijalne sadnje i podizanje interesa među proizvođačima, mjerenje i kontrolu kvalitete, odnosno osiguranje ujednačenog standarda kvalitete finalnog proizvoda te prateće aktivnosti u medijima, kroz razne manifestacije, kao i predstavljanje na specijaliziranim sajmovima i drugim događanjima.
Projekt ”Cross-border wine routes 2” je odobren za sufinanciranje od strane Europske unije u okviru Interreg V-A Programa suradnje Mađarska-Hrvatska 2014.-2020. godine, a provode ga glavni korisnik Grad Križevci i projektni partner Tenkes Borvidékfejlesztő Nonprofit Kft. u razdoblju od 01.09.2020. godine do 31.12.2022. godine. Glavni cilj projekta je stvaranje prepoznatljive slike prekogranične regije Mađarska-Hrvatska kao vinske regije kroz daljnji razvoj, pozicioniranje i brendiranje postojećih vinskih cesta Križevci-Kalnik-Orehovec i Villány-Siklós, čime se osigurava porast njihove atraktivnosti i rast turističkih kapaciteta, radi generiranja porasta broja posjetitelja u regiji, produženja njihovog boravka i povećanja potrošnje, a njegova ukupna vrijednost iznosi 399.771,57 EUR.